14 Januari 2020 Jurgen Gielen

Lithium ontginning Chili
In batterijen van elektrische voertuigen zitten edelmetalen zoals lithium, kobalt, mangaan en grafiet. De belangrijkste lithium mijnen liggen op het drielanden punt van Argentinië, Bolivia en Chili. De vraag naar lithium voor de productie van autobatterijen is de voorbije jaren geëxplodeerd, dat heeft niet alleen invloed op de prijs maar ook op de productie en de daaraan verbonden milieu impact. En dat laatste wordt in Europa zorgvuldig verzwegen. Chili wil in de komende vijf jaar zijn lithium productie verviervoudigen.
Lithium wordt gewonnen uit mineraal houdend water dat opgepompt wordt uit de ondergrond van de Atacama woestijn. Per mijn wordt uit de ondergrond 21 miljoen liter water per dag opgepompt in reusachtige verdampingsbekkens. 6% van het opgepompte water bevat lithium, de overige massa is afval. Voor één batterij van een elektrische auto is ongeveer 30 kg lithium nodig. Het oppompen van dergelijke hoeveelheden pekelwater heeft voor gevolg dat de zoetwaterbronnen welke overvloedig aanwezig zijn rond het Atacama gebied droog komen te staan.
De lithium winning gaat gepaard met zeer zware schendingen van burgerrechten, van miljoenen autochtone inwoners in het gebied.
Rond het Atacama massief liggen talrijke ongerepte natuurgebieden. In augustus 2018 waarschuwden wetenschappers dat de lithium productie een gevaar vertegenwoordigd voor het milieu en de plaatselijke bevolking
http://www.ipsnews.net/2018/08/scientists-warn-imminent-depletion-groundwater-chiles-atacama-desert/
Een onderzoeksteam van ZDF trok in september 2018 naar Chili en draaide een reportage van 30 minuten over de
milieucatastrofe.
https://www.zdf.de/dokumentation/planet-e/planet-e-der-wahre-preis-der-elektroautos-100.html.
Plaatselijke bewoners toonden aan het Duits camerateam irrigatiekanalen van duizenden jaren oud. De fruitbomen drogen uit en de oasen rond de Atacama woestijn verdorren door de Lithium ontginning. De boorputten worden via de ondergrond aangevuld met zoetwater. De huidige productie methode maakt van de elektrische auto het meest vervuilende en klimaat ontwrichtende transportmiddel dat ooit op de weg gezet werd.
Kankerverwekkende stofwolken verspreiden zich over het hele gebied, waardoor dieren en mensen sterven.
Wij vernamen dat de Duitse industrie zoekt naar een vervangmiddel voor lithium maar dat het nog minstens vijf jaar zal duren voor een productierijp alternatief kan aangewend worden.
Wij vrezen dat het tegen dan te laat zal zijn. Koop geen elektrische wagen want ze worden niet duurzaam geproduceerd.
De bedreigde natuurgebieden zijn aangeduid met een groene kader.







































